خواص عسل برای رفع عطش در تابستان


 

فصل تابستان که فرا می رسد، عطش و تشنگی یکی از معضلات همیشگی برای افرادی است که مدام در بیرون از منزل هستند. کمبود آب در بدن یم تواند عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشد و حس عطش نیز می تواند باعث آسیب به برخی قسمت های بدن شود. در نتیجه باید در فصل تابستان برای رفع عطش راهکارهای مختلفی داشته باشیم. عسل طبیعی یکی از بهترین گزینه ها برای رفع عطش در فصل تابستان است.

اگر در فصل تابستان دچار عطش می شوید، بهتر است قبل از خروج از منزل حتما شربت عسل یا معجون های عسلی برای رفع عطش بنوشید. معجون های خوشمزه ای که هم می تواند انرژی مناسبی به شما بدهد و هم جلوی تشنگی شما در زمانی که بیرون از منزل هستید، بگیرد.

در این مطلب سعی داریم به این موضوع بپردازیم که چرا عسل می تواند برای رفع عطش مناسب باشد. همچنین برخی از معجون های پرطرفدار عسلی برای برطرف کردن تشنگی را به شما معرفی می کنیم. البته تویح در مورد روش تهیه معجون های عسلی ویژه رفع تشنگی و عطش در این مطلب نمی گنجد و در مطالب مجزا به آن می پردازیم

چرا عسل می تواند به رفع عطش کمک کند؟
از گذشته های دور از عسل در طب سنتی برای مقابله با تشگی استفاده شده است. در فصول بسیار گرم در کویر و مناطق کویری، مصرف شربت عسل افزایش پیدا می کند تا گرما اثرات منفی روی بدن نداشته باشد. این یعنی اگر هوشمندانه از شربت عسل طبیعی یا معجون های عسلی استفاده شود، احتمال گرمازدگی بسیار کم خواهد شد. همچنین می تواند جلوی تشنگی مفرط یا عطش را نیز بگیرد.


؛؛  دلایلی مختلفی وجود دارد که عسل طبیعی را ماده ای مناسب برای رفع عطش می کند. با این حال به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

کمک عسل به انسان برای حفظ آب بدن
یکی از مهمترین ویژگی های عسل که باعث می شود این ماده به عنوان یک ماده موثر برای جلوگیری از تشنگی شدید مورد استفاده قرار گیرد، حفظ آب موجود در بدن است. وقتی در معرض گرمای تابستان قرار می گیریم، آب بدن کم و کمتر می شود. سرعت کم شدن آب در بدن انسان به پارامترهای مختلفی وابسته است و می توان مقاومت بدن را در برابر بی آبی بیشتر کرد.

عسل طبیعی می تواند جلوی از دست رفتن آب بدن را بگیرد یا روند آن را کند نماید. این موضوع حتی در تحقیقات علمی نیز بررسی شده و در سطح آزمایشگاهی به اثبات رسیده است. پس با مصرف شربت عسل یا معجون های عسلی بل از خروج از منزل، می توانید زمان بیشتری را بدون آب سر کنید! البته که توصیه همیشگی این است که آب یا شربت عسل همراه خود داشته باشید تا در مواجهه با گرما همچنان با مصرف این نوشیدنی ها، جلوی عطش را بگیرید.

ترکیبات درونی، عاملی برای رفع عطش
یکی از ویژگی های مهم عسل که باعث شده بسیاری از خواص آن هنوز به صورت کامل اثبات نشده باشد، ترکیبات پیچیده و منحصربفرد آن است. ترکیبات عسل که شامل انواع املاح و مواد معدنی است، به خوبی می توانند نیازهای بدن را تامین کنند تا در گرمای تابستان، فرد دچار کمبود نشود.

انواع ویتامین های موجود در عسل طبیعی در کنار بسیاری از مواد معدنی، قدرت بدنی را افزایش داده، سطح تحمل را بیشتر می کند و نیازهای بدن را رفع می نماید. همین موضوع کمک می کند تا اگر شما تشنه هستید، خیلی سریع با نوشیدن شربت عسل، کمتر احساس تشنگی کنید. این نوشیدنی واقعا گوارا و پرخاصیت است!

جایگزین شدن عسل به جای شکر و نقش آن در کاهش عطش
دلیل دیگری که می گوییم از عسل طبیعی برای رفع عطش در تابستان استفاده کنید این است که می توانید آن را جایگزین شکر کنید. شکر خود باعث عطش می شود. حال فرض کنید شربت آبلیمو با شکر می نوشید تا عطش شما رفع شود. شاید به دلیل خنک بودن شربت آبلیمو و طعمی که دارد، به صورت آنی تشنگی شما رفع شود؛ اما خود شکر موجود در این نوع شربت ها باعث تشنگی خواهد شد.

اگر از عسل طبیعی به جای شکر استفاده کنید، حتی اگر قبول نداشته باشیم که عسل می تواند به رفع عطش کمک کند، حداقل این نکته را مورد توجه قرار دهید که عسل عطش زا نیست و اگر جایگزین شکر شود، می تواند به خوبی در روزهای گرم تابستان، جلوی تشدید تشنگی را بگیرد

چطور برای رفع عطش، عسل بخوریم؟
وقتی در مورد استفاده عسل طبیعی برای رفع تشنگی صحبت می کنیم، قطعا منظورمان استفاده به صورت شربت یا معجون های عسلی است که به صورت نوشیدنی هستند. مصرف عسل به تنهایی و جذب آن توسط بزاق دهان، تاثیر چندانی بر روی رفع تشنگی حداقل در کوتاه مدت ندارد.

ساده ترین روش استفاده از عسل برای رفع عطش، درست کردن شربتی گوارا است. کافی است عسل را با آب خنک مخلوط کنید و بنوشید. برای اینکه مخلوط کردن عسل در آب خنک ساده باشد، از چنگال یا قاشق های مخصوص عسل استفاده کنید.

علاوه بر شربت عسل طبیعی، برخی معجون های ساده عسلی نیز می توانند گزینه خوبی برای رفع عطش باشند. لیست برخی از بهترین نوشیدنی های عسل ویژه رفع عطش عبارتند از:

*    شربت هندوانه با عسل
*    شربت گلاب و عسل
*    شربت عرق کاسنی و عسل
*    شربت آبلیمو و عسل
*    شربت آلبالو و عسل
*    شربت زعفران و عسل
*    شربت خاکشیر و عسل
*    شربت سرکه انگبین عسلی
*    شربت شاه توت و عسل
*    شربت دم‌کرده دارچین و عسل – به صورت خنک میل می شود
*    شربت دم‌کرده نعنا و عسل – به صورت خنک میل می شود

این شربت ها یا معجون های عسلی، هر کدام می توانند گزینه خوبی برای رفع عطش در تابستان باشند. کافی است به صورت صحیح آن را تهیه و در طول روز مصرف کنید. حتی می توانید آن را با خود به همراه ببرید و هر چند وقت یکبار، میزانی از آن را بنوشید. این شربت ها حتی به صورت غیرخنک نیز می توانند عطش شما را رفع کنند.

سخن آخر

توجه به تشنگی و عطش در فصل تابستان بسیار مهم است. اگر می خواهید به مشکلات ریز و درشت در فصل تابستان دچار نشوید، بهتر است حواستان به عطش و تشنگی تان باشد. شربت عسل ساده یا معجون های عسلی که در این مطلب به آن ها اشاره مردیم، گزینه های خوبی برای رفع عطش تابتسانه هستند. اگر بتوانید این شربت ها را با خود به بیرون از منزل ببرید، به هیچ وجه دچار تشنگی شدید نمی شوید.